צורת חשיבה

 

ישנן מספר צורות חשיבה בקרב תלמידי שונים הלומדים מתמטיקה. הבעיה העיקרית אצל תלמידים אשר משקיעים בלימודיהם, מכינים את העבודות הניתנות להם כנדרש ושוקדים כדי להגיע להישגים אך עדיין אינם מצליחים להבין את החומר הנלמד בכיתה נוגעת לכך שבבתי הספר לרוב לא מלמדים את החומר עפ"י שיטות חשיבה שונות (עקב מחסור בזמן). כתוצאה מכך, לא ניתנת לתלמידים האפשרות לאמץ את השיטה הנוחה והמובנת להם, אלא בתי ההספר בוחרים בשיטת החשיבה הנפוצה ביותר, שמשאירה תלמידים רבים חסרי מענה.

כאן במטיק אנו מודעים לכך שלא כל שיטת חשיבה מתאימה לכל תלמיד, ושמים על כך דגש בתכנית הלימוד שאנו מתאימים לכל תלמיד.

להלן צורות החשיבה השונות בלימוד מתמטיקה:

חשיבה מתמטית - נוסחתית:

צורת חשיבה נוסחתית היא צורת חשיבה שהולכת מהכלל אל הפרט. תלמיד נוסחתי מסיק מסקנות על הפרט, בהתבסס על התנהגות של הכלל. תלמיד נוסחתי חושב בתבניות (כללים), שאותם הוא מסדר לעצמו ומתייג את הנתונים בהתאם לתבניות שיצר לעצמו.תלמידים נוסחתיים עובדים טוב עם רוב הנושאים שדורשים עבודה תבניתית וטכנית כגון: טכניקה אלגברית, חקירת משוואה ריבועית, חדו"א ברובה וכד'. בכדי לתת הסבר נוסחתי של נושא כלשהו, יש למצוא את הכלל (התבנית) הרלונטי לפתרון ולהראות לתלמיד איך הכלל הזה עובד.

חשיבה מתמטית - כמותית:

תלמיד כמותי מסיק מסקנות על הכלל, בהתבסס על מקרים פרטיים (דוגמאות). תלמידים אלו בדרך כלל לא מסתדרים טוב עם כללים (בניגוד לנוסחתיים), אומנם אפשר ללמד אותם לעבוד באופן עיוור כלל כלשהו, אך הם יעשו זאת ללא הבנה ויכולת יישום של הכלל למקרים יוצאי דופן. תלמיד כמותי מבין כלל ע"י שימוש בדוגמאות (מקרים פרטיים). בניגוד לתלמיד נוסחתי שמבחינתו כל התרגילים שמשתמשים באותה נוסחה הם אותו הדבר, התלמיד הכמותי מתמודד עם כל תרגיל כמקרה פרטי.תלמידים כמותיים עובדים טוב עם נושאים כגון: סדרות, אינדוקציה, חלק מהנושאים בטריגו, במקרים מסוימים בעיות מילוליות וכד'.
הסבר כמותי חייב לכלות שימוש רב בדוגמאות ומקרים פרטיים, אך באופן בו ניתן להסיק מדוגמאות אלו את הכלל לפיו מתנהגת הבעיה.

חשיבה מתמטית - מילולית:

צורת חשיבה מילולית זאת צורת חשיבה תקשורתית. תלמיד מילולי צריך לתקשר עם הבעיה ועם האדם המסביר, בכדי להבין את התרגיל. תלמיד זה צריך להעניק משמעות לנתונים של הבעיה, וליצור קשר (סיפור) כלשהו שמקשר את כל הנתונים ביחד. התקשרות הבין-אישית עם המורה חשובה לתלמיד מילולי.
תלמידים מילוליים בד"כ מתקשים בנושאים "יבשים" שלא נותנים רקע לבעיה.

חשיבה מתמטית - גראפית:

צורת חשיבה גראפית זאת צורת חשיבה ויזואלית. הכלי החשוב ביותר של תלמיד גראפי הוא הדימיון, בכדי להבין את הבעיה תלמיד גראפי צריך לעשות ויזואליזציה שלה. תלמידים גראפיים בד"כ חושבים מהסוף להתחלה, במובן שהם מדמיינים את התוצאה הסופית אליה הם רוצים להגיע, ומשם מתחילים להסיר את כל הנעלמים.
תלמידים גראפיים עובדים טוב עם נושאים ויזואליים כגון: גיאומטריה, אנליטית, חדו"א בחלקה, טריגו בחלקו, טריגו במרחב, תכנון ליניארי וכד'.

חשיבה מתמטית - יחסית:

צורת חשיבה יחסית זו היא צורת חשיבה לא שגרתית, זו הסיבה לכך שרבים מתקשים לתת הסבר יחסי לתלמיד. תלמיד יחסי מבין את הבעיה ע"י הבנת יחסי הגומלין בין נתוני הבעיה. בטענה: "א' מתנהג ל ב' כמו ש ג' מתנהג ל ד'" יש יותר מידע עבור תלמיד יחסי מאשר בטענה: "ג'=2ד' ו א'=2ב'". בדיוק כפי שמשתמע מהשם, תלמיד יחסי זקוק להסבר ע"י יחסים בין נתונים שונים. מכיוון שצורת חשיבה זאת מאד שונה מצורת חשיבה מסודרת כגון נוסחתית, תלמיד יחסי יכול לקבל פתרון לתרגיל בדרך שנראית כדרך קסם. בכך יש גם חסרון, מכיוון שבשאלות הדורשות עבודה מסודרת, ומכילות המון נתונים, תלמיד יחסי יכול לאבד את הצפון.
תלמידים יחסיים טובים בנושאים כגון: אחוזים, פרופורציה ודימיון, בעיות מילוליות בחלקן, חקירת מערכת משוואות ליניאריות (מספר פתרונות) וכד'.

הערה:
צורות חשיבה לא מהוות דרך פתרון, אלא דרך הבנה!
אנו משתמשים בצורות החשיבה כדי לתת הסבר הבנתי לתלמיד, הלימוד באמצעות צורות החשיבה אינו סותר את תוכנית הלימוד של משרד החינוך ולא מבלבל את התלמיד, אלא מאפשר לו להגיע להבנת הנושא בצורה הנוחה לו ולתרגם את ההבנה לדרך הפתרון לפי בקשת המורה בבית הספר.
שיטת הלימוד הנוחה ביותר והקלה ביותר בעיני התלמיד תעזור לו להגיע למימוש מלא של יכולותיו, וכתוצאה מכך להישגים גבוהים.

כל הזכויות שמורות למטיק - 2016 © .